Kun 12 EU lande har implementeret GDPR

By 10. April 2018Ikke kategoriseret

Persondataforordningen, der trådte i kraft d. 25 maj 2018, har fyldt meget på alles læber både før og efter indtrædelsen af den. Men kun halvdelen af EU-landende har implementeret reglerne.

Det ryddede forsider da Cambridge Analytica, blev afsløret i at have misbrugt data fra Facebook. Siden har vi alle modtaget utallige e-mails, der skulle sikre virksomhederne mod GDPR – problemer.

Det er dog ikke alle landene i Europa, der har taget de nye regler fuldstændig til sig. Faktisk viser det sig, at det kun er 12 af EU landene og Norge, der har implementeret alle de lovgivningsmæssige og administrative forholdsregler til sig. Ydermere viser nylige undersøgelser, at det er de færreste virksomheder, der implementerer langsigtede strategier fremfor kortsigtede, der ikke holder i det lange løb.

Som forventet er det særligt teknologifirmaer, mediefirmaer, banker og detailhandlere, der er påvirket af den nye lovgivning, da de ligger inde med store mængder af personlig data.

Især disse typer virksomheder kan blive set som både at blive begrænset og styrket med den nye persondataforordning. For selvom der alt andet uden lige bliver opsat nogle strenge regler, som gør brugen og opbevaringen af personlig data mere vanskelig, bidrager det samtidig til, at store teknologi firmaer såsom Facebook og Google, der har ressourcerne til at implementere de nye reguleringer, er bedre forberedt på at sikre overholdelse af reguleringerne modsat mindre virksomheder.

I sidste ende er det vigtigt at se persondataforordningen som en sikring af gennemsigtighed fremfor en begrænsning af digitalisering. Og ikke mindst en sikkerhed for virksomheder når det kommer til at bruge de personlige oplysninger målrettet i markedsføringsindsatser. Gennemsigtigheden kan bidrage til at skabe en større kundetilfredshed og tillid, der er essensen i en langsigtet virksomhedsstrategi.