Forbrugerne elsker virksomheder der støtter sociale tiltag – men de skal holde sig fra politik!

By 10. April 2018Ikke kategoriseret

Virksomhederne må gerne gå forrest og vise skarpe holdninger, når det handler sociale problemstillinger som sexchikane og ligestilling. Men forbrugerne bliver skeptiske, når virksomhederne blander sig i den politiske agenda.

En ny undersøgelse fra Gallup viser at forbrugernes tillid til virksomhederne er steget med 68% i løbet af de sidste 10 år. Virksomhederne tager i stigende grad deres Corporate Social Responsibility profil mere seriøst, hvilket har haft en betydelig effekt. Forbrugere forventer ikke alene at virksomheder gør tingene på den rigtige måde, men også at de kommunikere deres visioner og missioner på den rette måde.

Samtidig med at der er en stor forventning til nutidens business leaders om at kommunikere og agere på den korrekte samfundsmæssige måde, er der også et ønske om at de ikke blander sig i den politiske debat. Holdningen er at det ikke alene fjerner det fokus fra de sociale tiltag, det virker også uoprigtigt.

En term der dækker over dette dilemma er ’pinkwashing’. Termen bliver brugt i forbindelse med virksomheders støtte af LGBTQ samfundet, som et PR stunt. Store virksomheder som Microsoft, Nordea og DSB, der selv er aktive deltagere i paraden, har b.la. ligget under for kritik. Kritikken af virksomhederne kommer især fra samfundet selv.

Gadebilledet var fyldt med forskellige kreative måder at støtte LGBTQ samfundet på for et par uger siden. Især Pride ugen og deltagelse i denne, vækker en debat hvor vandene i den grad deles. For på den ene side er det bemærkelsesværdigt hvor langt samfundet er kommet i forhold til tolerance og støtte til LGBTQ samfundet, men på den anden side rejser det også et spørgsmål om virksomheders oprigtighed.
Og spørgsmålet går især herpå om virksomheder kan vifte med det regnbuefarvede flag og støtte et minoritetssamfund, uden samtidig at forsøge at afdække deres egen politiske agenda.