Får din virksomheds gode værdier, den opmærksomhed de fortjener?

By 10. April 2018Ikke kategoriseret

I Danmark er vi gode til CSR. Danske virksomheder er ansvarlige overfor miljøet, klimaet og deres ansatte. Men for de fleste virksomheder er det betydeligt lettere at tale om produkter, løsninger og resultater, end om klima, afrika og ansvarlighed – og det er ærgerligt, for danske virksomheders holdninger til ansvarlighed, mangler i debatten, mener MSL.

De fleste kender tallende: Verdens befolkning er vurderet til at stige til 9,7 milliard i 2050, og vores forbrugsmønstre presser klima og miljø helt i bund. Maden vi spiser, bilerne vi kører i og tøjet vi bruger har allerede en kæmpe miljømæssig påvirkning på planeten. Danske virksomheder er sammen med forbrugerne med til at kunne ændre dette usunde og ødelæggende mønster, og gør en forbilledlig indsats. Indsatsen bygger på en holdning om ansvarlighed – men holdningen, og det at stå på mål for den er det de færreste der taler om. Og det er ærgerligt, for kun ved at tale om holdninger og ansvarlighed, får vi andre til at tage del i den, og skabe flere bæredygtige tiltag og en mere bæredygtig fremtid.

Men hvordan gør man så egentlig lige det? I kommunikationen handler det høj grad om at virke troværdig og ikke blive stoppet på halvvejen af skeptikere. Hvis man viser gennemsigtighed i sin CSR strategi og formår at formidle og ikke mindst implementere det på den rigtige måde – og til den rigtige målgruppe, vil det bane vejen for en langsigtet succes og en trofast følger skare.

Direktør hos MSL, Kim Ege Møller, siger at en god CSR strategi baner vejen for en bæredygtig vækst for virksomheder.

”De fleste virksomheder er vant til at tale om den primære forretning; resulaterne, løsninger og produkterne. Men virkelig mange virksomheder, er også involveret i nogle fantastiske CSR projekter, som de bare ikke taler om. Måske fordi de er bange for at mudre kommunikationen, måske fordi man ikke er vandt til at tale om CSR, der af mange opfattes som noget mere blødt og sårbart. Men bag de bløde aktiviteter, ligger en vigtig og interessant holdning, der er vigtig at tale om – og for de fleste virksomheder handler det om at starte der. der rent faktisk har gang i mange gode ting og tiltag er ikke skarpe nok, når det kommer til at fortælle om det.”

MSL har arbejdet med virksomhedernes CSR i mange år – Du kan læse mere om CSR og CSR kommunikation her:

https://mslgroup.com/insights-thought-leadership/salterbaxter-directions-big-shift